Hvorfor trene med personlig trener?

Mange lurer på hvorfor du burde trene med personlig trener og hva det kan gjøre for deg. Er det i det hele tatt noe poeng å trene med personlig trener eller er det penger rett ut av vinduet?

Fordeler for nybegynnere

Er du nybegynner på treningssenter, føler du deg som fanget i en jungel av apparater og typer trening. Tro meg, jeg følte akkurat det samme da jeg begynte å trene og skulle ønske at jeg fikk riktig veiledning fra starten. Fordeler med å trene med personlig trener for nybegynnere er blant annet:

  • Du får motivasjon og hjelp til å komme i gang med trening
  • Du slipper perioden med prøving og feiling for å finne riktige treningsformer, øvelser og intensitet
  • Du får tilpasset trening til ditt nivå og dine mål
  • Du får korrekt innlæring av teknikk fra første økt som gir bedre treningsutbytte og minsker faren for skader

Fordeler for erfarne

Er du erfaren og har trent lenge, tenker du kanskje at å bruke en personlig trener er ubrukelig og at det er penger rett ut av vinduet. Men spør deg selv, hvorfor bruker selv gode idrettsutøvere trenere? Selv dyktige utøvere med lang erfaring kan se seg litt blind på sin egen trening og det er ingen ting som å få litt alternativt syn på treningen din fra en trener utenifra. Det er altså lurt med treningsveiledning, også når du har mye treningserfaring. Fordelene med personlig trener for erfarne er blant annet:

  • Du får mer effektiv trening på kortere tid
  • Du kan ta treningen din til et enda høyere nivå
  • Du får tips til nye øvelser, endring i treningsprogram og korrigering av teknikk.

En personlig trener kan hjelpe deg med

  • Å gå ned i vekt eller opp i vekt (les muskelmasse)
  • Få bedre kondisjon/utholdenhet
  • Økt styrke
  • Økt spenst eller hurtighet
  • Opptrening etter skader

En personlig trener

  • Lager et skreddersydd treningsprogram
  • Sørger for rett fokus på treningsøktene
  • Legger til rette for trening som passer inn med din totale livssituasjon

Alt i alt er fordelene med en god personlig trener mange.

Kilder:

Forelesninger NIH, 2016. Introduksjon til personlig trener.